Monday 28 January 2013

Watak dan Perwatakan

Semalam saya diajarkan Watak dan Perwatakan oleh Puan Ida.:)


Karangan Naratif: Buatkan tiga watak dan kembaykan perwatakannya:

1)Nadhilla - dia kakak saya. Dia sudah berumur 20 tahun. Dia seorang yang belajar bersungguh-sungguh dan suka menolong saya dan kawan-kawannya. Dia sering pergi keluar rumah untuk belajar dengan kawan-kawannya. Tetapi, dia juga berputus-asa apabila kerja rumahnya sangat susah. Dia suka mendengar muzik dan menonton televisyen. Dia juga sering tidur pada pukul 11 atau 12 malam kerana dia mesti melengkapkan kerja sekolahnya dan membaca buku teksnya.

2)Melly - dia ibu saya. Dia berumur 46 tahun. Dia selalu menolong saya apabila saya perlu pertolongan. Dia memasak, mencuci baju dan membersih rumah saya. Kakak saya dan saya menolongnya. Ibu saya selalu memastikan saya berbuat baik dalam ujian saya. Dia juga bangun pada pukul 6 pagi untuk membersihkan rumah saya.

3)Oka - dia ayah saya. Dia berumur 46 tahun seperti ibu saya. Dia bekerja dari pukul 9 pagi sehingga 6 petang. Dia bekerja keras untuk keluarga saya. Kadang kali, dia akan pergi ke negara lain untuk kerjanya. Pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad, keluarga saya makan luar dengannya kerana dia tidak mesti bekerja. Dia juga menolong saya kalau saya perlu pertolongan.



1 comment:

  1. Bagus Selvira,saya dapat memahami kesukaan watak- watak awak daripada tulisan awak ini. Teruskan menulis ya. :-)

    ReplyDelete