Tuesday 30 June 2015

Latihan Lisan: Gambar - Hari Pertama

Gambar ini menunjukkan situasi di luar sebuah bangunan. Pada pendapat saya, situasi ini berlaku pada hujung minggu kerana ada sekumpulan orang-orang yang beza berumur dalam gambar tersebut. Mereka sedang memegang sebuah beg plastik besar dalam tangan mereka. Mereka sedang memetik sampah-sarap yang berada di situ. Pada pendapat saya, kumpulan ini sedang melibatkan dalam kegiatan kerana saya boleh melihat bahawa semua ahli kempulan itu sedang memakai baju yang sama. Saya rasa bahawa kegiatan ini adalah satu aktiviti di mana semua orang, tidak kira umur, boleh mengambil bahagian. Walaupun ada beberapa dewasa yang berada di situ, ada juga anak dan remaja yang sedang menolong untuk memetik sampah-sarap. Mereka sedang melakukan sebegitu kerana mereka mahu tempat itu untuk menjadi lebih bersih. Saya rasa bahawa kegiatan ini baik kerana orang awam yang akan menggunakkan tempat tersebut akan berasa lebih ceriah kerana tempat itu adalah bersih. Selainnya, kegiatan ini juga baik untuk ahli-ahli kumpulan ini kerana hubungan mereka antara satu sama lain akan menjadi lebih rapat. Jika saya berada dalam gambar itu, saya akan berasa bahawa saya menolong untuk menjaga kebersihan tempat itu.

No comments:

Post a Comment